mandag, januar 27, 2014

Kveldskos..

Har du lyst på noe søtt og godt til kaffen eller til kveldskosen? 
Jeg elsker amerikanske Chocolate chip cookies og baker det innimellom. 
Jeg synes og det er fint å kunne gi ungene hjemmebakte kjeks i stedet for kjøpekjeks som inneholder mye rart. Ikke akkurat sunne kjeks det her heller, men jeg vet iallefall hva som er i de.. 
Jeg fant denne oppskriften på Det søte liv

Ingredienser:
225 g romtemperert smør
150 g sukker
150 g brunt sukker
2 store egg
1 ts vaniljeessens
1 ts natron
320 g hvetemel
350 g kokesjokolade, grovhakket

Pisk smør, sukker og brunt sukker skikkelig luftig, tilsett eggene og vaniljeessensen, 
så resten av det tørre og sjokoladen til slutt. 
Bland godt og legg med skje på brett. En toppet spiseskje gir store kaker og teskje gir mindre.
De flyter veldig ut så beregn god plass på brettet. 
Stek på 180 grader midt i ovnen i 8-12 min. 

Avkjøl på rist og nyt!! 
Jeg lager alltid dobbel oppskrift, for deigen kan oppbevares i kjøleskap i flere dager etter at den er laget. Jeg ruller den inn i litt plastfolie, og når jeg skal bruke den kutter jeg bare tykke skiver av deigpølsa og legger på brett før steking.  Greit å ha i kjøleskapet i tilfelle overraskende besøk. 
Dette er en sikker vinner blandt både store og små! 

Lykke til! 
Helene

2 kommentarer:

ΔINΔ BΔRE ΔINΔ sa...

Får håpe det litter litt i kjøleskapet neste gang jeg kommer innom da! :P Mmmm!

Unknown sa...

Må komme denne uka da :-) Onsdag eller torsdag...