torsdag, januar 16, 2014

Grønne fingre...

Kanskje noen av dere allerede vet det, men jeg har alltid elsket planter og blomster og for noen år siden gikk jeg på Blomsterdekoratørkurs på Beder Gartnerhøyskole like utenfor Århus, Danmark.
Jeg hadde 4 fantastiske måneder hvor jeg fikk jobbe med hobbyen min hver dag.
Vi bodde på internat og jeg har mange gode minner fra den gang. Etter kurset jobbet jeg noen år i blomsterbutikk, men nå om dagen er det mest på hobbybasis og for moroskyld.
Min lidenskap for levende planter har ikke tatt slutt, selv om jeg nok ikke er like ivrig som før..
En stund samlet jeg på planter fra Hoya familien, dette er perfekte planter for deg som ikke er flink til å vanne og stelle plantene.. Plantene er nøysomme, tåler tørke over lengre perioder og kan stå både i skygge og direkte sollys.
Plantene kommer med klaser med blomster som dufter ganske sterkt til tider.
Kalles ofte porselensblomst pga blomstenes voksaktige utseende. De er ganske dyre å kjøpe inn men du kan ha de i mange år selv ved lite og dårlig stell.
Jeg husker jeg hadde ca 15 forskjellige sorter av hoya familien, før de fikk ullus og dessverre døde..
Nå har jeg bare to igjen men de er til gjengjeld grønne og friske.
Hvis jeg er så heldig å få blomst på de i sommer skal jeg poste bilde!
Har du en spesiell plante du liker? Kanskje du har en type Hoya?
Helene


2 kommentarer:

Anonym sa...

Husker tida på blomsterbutikken også :-) Koselig!
Ha en strålende dag!
Klem fra BB

Unknown sa...

Ja, det var tider det:) koselig at du er innom ;) klem tilbake!