tirsdag, januar 21, 2014

I❤️Avocado!

Mitt første møte med Avocado var på nyttårsaften for ca 25 år siden hjemme hos Holbæk. Min venninne Ingrid hadde blitt sammen med Christian fra Chile og han hadde laget guacamole som vi, hold dere fast, hadde på pølser! Det var ikke kjærlighet ved første bit, men med årene har jeg virkelig fått øynene opp for denne milde, gode frukten 
(eller bæret, for ja, det er faktisk ett bær).

Avocado inneholder masse sunt enumettet fett som er godt for oss. 
Avokado inneholder 60% mer kalium enn bananer. Den er også rik på B-vitamin, E-vitamin og K-vitamin. Avokadoen har også et høyere fiberinnhold enn noen annen fruktAvokadoen er rik på kalium, folsyre og vitamin B6 I tillegg inneholder frukten pantotensyre, A- og C-vitaminer, magnesium, kobber, nikotinsyre, jern og sink
( i følge Wikipedia iallefall)


Det er viktig at Avocadoen er passe moden og heldigvis har de begynt å selge spisemoden Avocado i butikkene. Hvis den er for hard kan den ligge til modning på benken.
Den skal gi etter for lett trykk når du kjøper den da har den en kremaktig og myk konsistens.

Avocado kan brukes til det meste og her er noen av mine favoritter!



Denne Avocadosalaten som jeg har hentet fra Trines matblogg er helt nydelig til laks.. 


Avocado er nydelig til reker, jeg pleier å kutte avocadoen i skiver og servere naturell 
eller jeg lager min egen "Guacamole" med 
Avocado, rømme, litt hvitløk, salt pepper og sitron.. nam nam.
Dette er ett selvsagt tilbehør til fredagstacoen, eller hvis jeg bare skal kose meg litt ekstra med tortillachips og dip! 

Ett siste lille tips, Synes du Avocadoen blir fort brun? 
La steinen ligge sammen med avocadoen etter at den er kuttet opp 
så holder den seg grønn og frisk! 
Her er bilde tatt med 1/2 times mellomrom.. 
Var litt forskjell på lyset på de to bildene men Avocadoen holder seg like grønn lenge! 
Tror jeg må på butikken og handle Avocado i dag!! 
H




Ingen kommentarer: