mandag, februar 01, 2010

Jordan vet virkelig hvordan..


...og en tur til PETRA..
Jeg har, siden jeg var i Israel for 11 år siden, hatt en drøm om å engang få besøke Petra, klippebyen fra ca 300 år før kristus, som siden 2007 er på Unescos liste over moderne underverk.
Det var helt fantastisk å være der, utrolig mye flotte fasader som er hugget i sten, og for en jobb de har hatt de som har laget denne fantastiske byen som ble bebodd av nabateerne som drev handel og hjalp handelskaravaner å overleve turen gjennom ørkenen uten å bli robbet.. Vi gikk inn den hellige veien gjennom en smal høy kløft som naturen selv har skapt. Kløften er ca 1400 m lang og er fra 3-12 meter bred og veldig dyp! I enden av denne kløften kommer det frem et fantastisk syn, skattkammeret... (se bildene under..)
Nabateerne har laget vannrenner og på den måten skapt seg en kunstig oase ved å ta vare på vannet som faller om vinteren slik at det skulle vare hele sommertiden med 40-50 graders temp.. En utrolig spennende tur som ble avsuttet med en hest og kjerretur( forferdelig humpete) opp til bussen igjen.

Jeg var på tur alene i dag og de andre tre koste seg ved bassenget..
Bjørn gledet seg veldig til jeg skulle komme hjem så han kunne får ta seg 5 min, men jeg var skikkelig dårlig når vi kom tilbake.. Har spydd masse (både foran og bak) og ikke klart å holde på maten, i skrivende stund prøver jeg med litt pringles og cola..

Håper det går bra, for i kveld er det gallafest!!

Vi koser oss ved bassenget, Ingrid bader masse, varmere i bassenget enn på land i dag.. det er vind, og egentlig helt passe temperatur..

Ha en god dag i snøværet mine venner..

I'll be back.

---------------------------------

Sorry, no english translation today,

look Petra up on wikipedia and you know where Ive been..

We are enjoying fantastic days in the sun..

Helene

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så kult!! 11 år siden Israel.. sava.. Tida går fort altså. Store planer om å ned der en tur igjen. Håper du blir fort bedre!

Klem BB

Unknown sa...

Ja det er vilt så fort tida går..
Har prøvd å spise litt nå, så håper det holder seg i ro der nede.. Vi ser jo over på Eilat herfra og det ser ut som det er blitt veldig stort der..
Klem..

IngJoh sa...

åååå så spennende en tur..myyye bedre enn de tradisjonelle plassene!